Početna / Blog / Sa nama na putu #krozistoriju / (Prvih) deset godina uspeha

(Prvih) deset godina uspeha

Da li ste znali? Iako su za naftu znali i stari Kinezi i drevni Egipćani, njeno ime je zapravo persijskog porekla i potiče od glagola „nafata“ što znači „znojiti se“. Naime, na crnu, lepljivu tečnost koja je izbijala na površinu, Persijanci su gledali kao na znoj zemlje, a njihovo ime se zadržalo sve do današnjih dana.

rudar

Na osnovu ove koloritne priče možemo zaključiti da, u izvesnoj meri i u zavisnosti od tehnološkog napretka, ljudi širom planete naftu koriste već hiljadama godina. Ipak, sama industrija je dosta mlađa…

Postoje različiti podaci o tačnom datumu proizvodnje prve nafte u industrijske svrhe, ali je izvesno da se to dogodilo u prvoj polovini 19. veka. Na našim prostorima, ta istorija još je kraća, a pravi i sistemski razvoj može se pratiti tek nakon Drugog svetskog rata.

Tom razvoju nemerljiv doprinos dala je i Naftna industrija Srbije (NIS), odnosno kompanije iz kojih je kasnije formiran NIS. A u njihovom poslovanju naročito je bila značajna prva decenija…

Odakle se krenulo?

Savremeni razvoj industrije nafte u Srbiji počinje 1945. godine formiranjem prvog domaćeg preduzeća za promet nafte i naftnih derivata pod nazivom Petrolejsko preduzeće opštedržavnog značaja „Jugopetrol“. Dve godine kasnije ovo ime se menja u Trgovačko preduzeće za promet nafte i naftinih derivata „Jugopetrol“ Beograd.

inženjer

Danas znamo i da su osnovna sredstva preduzeća te davne 1947. iznosila nešto manje od 18, dok su obrtna bila 28 miliona tadašnjih dinara. Kao predmet poslovanja naveden je „uvoz, izvoz i promet petrolejskim proizvodima i sirovinama“.

Tih davnih dana danas se retko ko još seća. Ipak, i postojeći podaci dovoljno su ilustrativni. Naime, svoj rad jedna od najuspešnijih kompanija sa ovih prostora počela je sa samo 180 zaposlenih i u veoma nepovoljnim uslovima.

Prema nekim podacima, samo na teritoriji Srbije, u četvorogodišnjim ratnim razaranjima, uništeno je oko 85 odsto objekata koji su služili za skladištenje i prodaju naftnih derivata. U čitavoj zemlji postojalo je samo devet benzinskih stanica (koje su se sve nalazile u Beogradu), a ni situacija sa skladištima i stovarištima nije bila mnogo bolja – u Beogradu (na Čukarici) postojalo je jedno skladište, dok je u čitavoj državi, u različitom stepenu funkcionalnosti, bilo tek dvadesetak stovarišta, od čega su se tri nalazila u glavnom gradu.

 /></p><p>Zato je prvi zadatak zaposlenih bila obnova i izgradnja. Počev od 1947. činjeni su ogromni napori da se obnove postrojenja, osposobe saobraćajnice i transportni sistem, a oni koji su učestvovali u tim, prvim danima razvoja, kasnije su pričali da podela posla skoro da i nije postojala – učestvovalo se dobrovoljno, često i mimo radnih sati i svi su radili sve – upravnik skladišta je bio i magacinski radnik i vozač i knjigovođa… sve po potrebi.</p><p>Kroz ove dane pune izazova kolektiv je proveo Kosta Poznanović – prvi generalni direktor koji je na čelu „Jugopetrola“ Beograd bio od 1947. do 1963. godine.</p><p><strong>Gde se stiglo?</strong></p><p>Tek kada se vidi odakle se počelo, jasno je koliki je napredak ostvaren u samo deset godina razvoja.</p><p>Početkom 1949. godine sa radom počinje Preduzeće za istraživanje i proizvodnju nafte koje kao primarni zadatak ima da u istočnom delu Panonskog basena otkrije “crno zlato”. Uspesi kompanije koja se od 1952. zove „Naftagas“ postaće legendarni! Samo pet meseci nakon osnivanja ovo preduzeće pronaći će prvo ležište prirodnog gasa u Srbiji – na teritoriji naselja Velika Greda, u opštini Plandište u Južnobanatskom okrugu. Tri godine kasnije, nedaleko odatle, biće otkrivena i prva nafta, a bušotina Je-001 daće „vetar u leđa“ svim kasnijim <a href=istraživanjima.

Rudar sa šubarom

Sve brojke kompanije čije nasleđe danas baštini NIS bile su u usponu. Do 1957. broj zaposlenih u „Jugopetrolu“ se popeo na 614, a vrednost osnovnih sredstava je stostruko porasla.

Tri puta više radnika ostvarilo je približno tri puta veći promet. U godini osnivanja tržište je potrošilo oko 51 hiljade tona nafte i naftinih derivata. U godini obeležavanja prve decenije rada, ta brojka je prvi put prešla sto hiljada i iznosila je tačno 175.257 tona.
Porastao je i broj objekata. „Jugopetrol“ Beograd je tada imao dva centralna skladišta (u Beogradu i Smederevu), 19 stovarišta i pet aeroservisa – u Zemunu, Podgorici, Dubrovniku, Tivtu i Skoplju.

Broj benzinskih stanica i dalje je bio skroman – u Beogradu ih je postojalo 11 i u unutrašnjosti 16. Ipak, počev od 1953. i na tome je počelo intenzivnije da se radi, pa je i ta brojka rasla, a slično je bilo i sa transportnim kapacitetima.

Kuda se išlo?

Valja pomenuti još i ovo – u prvoj deceniji rada, „Jugopetrol“ se pojavio i na inostranom tržištu, kao prvo preduzeće u Jugoslaviji registrovano za poslove spoljne trgovine. Razvoj te delatnosti počeo je 1953. godine kada je za potrebe naše zemlje uvezeno tri i po hiljade tona naftinih derivata koji su nedostajali na domaćem tržištu.

Radnik na pumpi

Nakon što je nafta pronađena i u Srbiji, na svetskom tržištu Jugopetrol se pojavio i kao izvoznik. Iako su to u prvo vreme bile skromne količine, na ovaj način ispisana je još jedna stranica domaće istorije – ova kompanija postala je kompanija koja najduže radi na spoljnotrgovinskom prometu tečnih goriva u našoj zemlji.

Put ka budućnosti bio je istrasiran.

Nastaviće se…

Autor teksta: Aleksandra Bogdanović „Istorijski zabavnik

Share: